PROJECTE ALUMNES AJUDANTS


                                     


1. Introducció

El projecte alumnes ajudants sorgeix com una necessitat  real per tal de millorar la convivència al centre i incrementar el benestar individual i interpersonal dels alumnes participants.  A l’institut existeixen altres projectes relacionats amb la millora de la convivència al centre: Servei de Mediació, alumnes dinamitzadors del pati, dinamitzadors per la llengua, comissió de delegats i projecte Escolta’m

fa cinc cursos que es van endegar dos projectes nous: “ el projecte padrins” i el “ projecte alumnes ajudants”. El “ projecte padrins” amb la finalitat d’acompanyar alumnes nouvinguts i “ el projecte alumnes ajudants” amb la idea d’englobar tota la prevenció de conflictes de convivència al centre.  Consideràvem que només amb el servei de mediació era insuficient per atendre altres problemàtiques que es donaven al centre: algun cas de maltractament entre iguals, certes agressions entre alumnat, acollida de l’alumnat que acabava d’arribar, acollida a l’alumnat de la USEE, etc.

 Actualment aquests dos projectes s’engloben en un mateix projecte “ Alumnes ajudants”.
 
Segons la investigació portada a terme pel Defensor del Pueblo (1999), mostra la importància de les xarxes informals per a la prevenció i el tractament de les problemàtiques que es generen entre l’alumnat. Una d’aquestes problemàtiques és el maltractament entre iguals. Com ha posat de manifest aquest Informe, són també els iguals, els companys i companyes, qui més coneixen i ajuden en aquests casos i qui més contribueixen a què aquests maltractaments deixin de ser suportats en silenci i en solitud sent els ajudants idonis per a la superació d’aquesta difícil situació.

Creiem que el projecte alumnes ajudants no només ajudarà a millorar la convivència al centre, sinó que a més ajudarà a millorar el desenvolupament personal i social dels alumnes ajudants i  dels alumnes ajudats, i a la vegada  major disponibilitat pels aprenentatges.

La creació i la formació d’un col·lectiu d’alumnes que siguin capaços d’escoltar i acompanyar en les seves necessitats a altres companys, suposa introduir una filosofia de gestió de convivència, basada en el desenvolupament de les capacitats de negociació i respecte mutu.


2. Els objectius

-          Fomentar la col·laboració, el coneixement i recerca de solucions en problemes interpersonals en l’àmbit escolar.
-          Millorar la convivència al centre escolar.
-          Reduir els casos de maltractament entre alumnes.
-          Afavorir la participació directa de l’alumnat en la resolució de conflictes a l’escola.
-          Crear canals de comunicació i de coneixement mutu entre professors i alumnat.
-          Establir una organització escolar específica per tractar les formes violentes d’afrontar els conflictes.
-          Incrementar els valors de ciutadania a través de la responsabilitat compartida i la implicació en la millora del clima afectiu de la comunitat.
-          Acollir i acompanyar els/les alumnes nouvinguts/des.


Com a resultat de la posada en pràctica d’aquest model l’ institut hauria de percebre un/una:

-          Millora de la convivència.
-          Disminució de la intensitat dels conflictes.
-          Disminució de l’aplicació de les mesures sancionadores.
-          Millora de l’autoestima dels alumnes participants al projecte.
-          Increment de la participació de l’alumnat  de a l’ institut.
-          Major seguretat pels membres de la comunitat.
-          Millora de la satisfacció de l’alumnat i les famílies amb la implicació i interès del centre per  les persones
-          Integració dels alumnes nouvinguts.

  
3. El procés

-          A l’ inici del curs cal informar a la comunitat educativa de l’existència d’aquest projecte. Primer a l’Equip Directiu del centre per coordinar i impulsar les actuacions a dur a terme. Cal presentar el projecte a la CAD, a la Comissió Pedagògica, al Claustre i al Consell Escolar.

-          El projecte s’inicia a principi de curs. Les responsables del projecte alumnes ajudants són l’ Àngela Bosch i la Manoli Rodríguez.


-          La selecció dels alumnes ajudants es realitzarà un sol cop a principi de curs, un cop recollides la voluntat dels alumnes a participar en el projecte. Aquesta selecció es realitzarà a través d’unes activitats que es duran a terme a les tutories. Els alumnes ajudants podran estar dins del projecte dos cursos escolars.
-          S’ intentarà que per cada grup tutoria hi hagi dos o tres alumnes ajudants. Aquest curs les activitats de tutoria les realitzaran els alumnes de 2n d’ESO a primer i els alumnes de 4t de la ESO a la resta de cursos .  es activitats realitzades les trobareu a l’annex d’aquest projecte.

-          Es realitzaran reunions mensuals amb els alumnes ajudants. La primera i la sessió de cloenda es farà de manera conjunta amb tots els nivells. La resta de reunions es faran dins la mateixa setmana i per nivells coordinada per la professora responsable del departament i referent davant dels alumnes d’aquest projecte. En aquestes reunions, es realitzaran activitats de formació, de difusió del projecte i supervisió. Cada reunió tindrà dinàmiques diferents segons el propi procés. A través de la supervisió es trauran a la llum els casos sobre els quals treballar o amb potencial de convertir-se en conflictes greus. A més a més, aquestes reunions també permetran clarificar els límits de la intervenció dels alumnes ajudants, ja que alguns dels casos hauran de ser derivats. 

-          Els alumnes signaran a l’inici del curs un contracte pedagògic i al finalitzar el curs es concedirà un diploma que acreditarà la seva implicació i permanència al llarg del curs.

-          Finalment, se’n farà l’avaluació.


4. Els implicats
a. L’ Equip Directiu del centre.
b. Els tutors i tutores.
c. Professores del departament d’orientació, responsables de cada nivell.
g.  Els alumnes ajudants.

5. Les tasques i els compromisos dels alumnes ajudants:

-          Ajudar als seus companys quan algú es posa amb ells o necessiten que els escoltin. No se’ls aconsella, sinó que se’ls escolta.
-          Lidera activitats de grup al pati o a la classe.
-          Pot ajudar a un company quan tingui alguna dificultat amb un professor/a, mediant o sent intermediari.
-          Pot ajudar a altres companys en l’organització de grups de suport en tasques acadèmiques, o com alumne ajudant en alguna matèria que se li dóna bé.
-          Ajuda a alumnes que estan tristos o decaiguts per algun problema personal i que necessiten que algú els escolti.
-          Acull als alumnes que acaben d’arribar i actuarà com alumne ajudant.
-          Facilita una millora de la convivència al grup.

6. Funcions de les coordinadores:
-          Conduir el procés de comunicació.
-          Ajudar a identificar els conflictes.
-          Donar pautes d’intervenció, si fos necessari.
-          Orientar reflexions.
-          Donar suport i valorar les intervencions dels alumnes

7. Reunions de formació i seguiment:
Què es fa?
Es comenten els casos, quan sigui necessari, es busquen els suports o es deriva el cas.
Objectius:
Conèixer i crear el grup.
Analitzar alguns problemes de convivència.
Capacitar als alumnes en habilitats d’escolta.
Capacitar-los en la realització de mediacions no formals.
Conèixer els diferents recursos que té el centre per resoldre conflictes.


8. El temps i l’espai:

-          Es realitzaran reunions mensuals en horari de pati i tutoria. (annex)
-          Les tasques dels alumnes ajudants es realitzaran dins del centre escolar.

9. Relació de documents del projecte d’Alumnes Ajudants:

  • Activitat de tutoria per a presentar el projecte a primer d’ESO
  • Activitat de grup per a la creació de la borsa de voluntaris a primer
  • Activitat de tutoria per a presentar el projecte a segon,tercer i 4t d’ESO
  • Calendari de reunions amb els alumnes
  • Relació d’alumnes ajudants per nivell
  • Model d’acta de cada reunió
  • Activitats de formació
    • Targeta
    • Qüestionari d’ habilitats socials
  • Model contracte pedagògic: Alumne/a ajudant.
  • Model convocatoria cloenda
  • Model de diploma que acredita la seva participació al programa
  • Carta dirigida a les famílias informant del projecte alumnes acompanyants.

10. Avaluació del projecte

S’avaluarà els següents aspectes:
-          Clima escolar del centre i de l’aula.
-          Valoració del projecte alumnes ajudants per alumnes i professors.

Els instruments que s’utilitzaran són els següents:
-          Qüestionaris de Clima d’Aula i de centre, per alumnes.
-          Grups de discussió amb els alumnes i professors participants al projecte.

( Avaluació reacollida en la memòria del Departament d’Orientació)


Entrades populars