PROJECTE ALUMNES AJUDANTS
1.
Introducció
El projecte
alumnes ajudants sorgeix com una necessitat
real per tal de millorar la convivència al centre i incrementar el benestar
individual i interpersonal dels alumnes participants. A l’institut existeixen altres projectes
relacionats amb la millora de la convivència al centre: Servei de Mediació,
alumnes dinamitzadors del pati, dinamitzadors per la llengua, comissió de
delegats i projecte Escolta’m
fa cinc cursos
que es van endegar dos projectes nous: “ el projecte padrins” i el “ projecte
alumnes ajudants”. El “ projecte padrins” amb la finalitat d’acompanyar alumnes
nouvinguts i “ el projecte alumnes ajudants” amb la idea d’englobar tota la
prevenció de conflictes de convivència al centre. Consideràvem que només amb el servei de
mediació era insuficient per atendre altres problemàtiques que es donaven al
centre: algun cas de maltractament entre iguals, certes agressions entre
alumnat, acollida de l’alumnat que acabava d’arribar, acollida a l’alumnat de la USEE , etc.
Actualment
aquests dos projectes s’engloben en un mateix projecte “ Alumnes ajudants”.
Segons la
investigació portada a terme pel Defensor del Pueblo (1999), mostra la
importància de les xarxes informals per a la prevenció i el tractament de les
problemàtiques que es generen entre l’alumnat. Una d’aquestes problemàtiques és
el maltractament entre iguals. Com ha posat de manifest aquest Informe, són
també els iguals, els companys i companyes, qui més coneixen i ajuden en
aquests casos i qui més contribueixen a què aquests maltractaments deixin de
ser suportats en silenci i en solitud sent els ajudants idonis per a la
superació d’aquesta difícil situació.
Creiem que el
projecte alumnes ajudants no només ajudarà a millorar la convivència al centre,
sinó que a més ajudarà a millorar el desenvolupament personal i social dels
alumnes ajudants i dels alumnes ajudats,
i a la vegada major disponibilitat pels
aprenentatges.
La creació i la
formació d’un col·lectiu d’alumnes que siguin capaços d’escoltar i acompanyar
en les seves necessitats a altres companys, suposa introduir una filosofia de
gestió de convivència, basada en el desenvolupament de les capacitats de negociació
i respecte mutu.
2.
Els objectius
-
Fomentar la col·laboració, el coneixement i
recerca de solucions en problemes interpersonals en l’àmbit escolar.
-
Millorar la convivència al centre escolar.
-
Reduir els casos de maltractament entre alumnes.
-
Afavorir la participació directa de l’alumnat en
la resolució de conflictes a l’escola.
-
Crear canals de comunicació i de coneixement mutu
entre professors i alumnat.
-
Establir una organització escolar específica per
tractar les formes violentes d’afrontar els conflictes.
-
Incrementar els valors de ciutadania a través de
la responsabilitat compartida i la implicació en la millora del clima afectiu
de la comunitat.
-
Acollir i acompanyar els/les alumnes
nouvinguts/des.
Com a resultat de la posada en pràctica
d’aquest model l’ institut hauria de percebre un/una:
-
Millora de la convivència.
-
Disminució de la intensitat dels conflictes.
-
Disminució de l’aplicació de les mesures
sancionadores.
-
Millora de l’autoestima dels alumnes participants
al projecte.
-
Increment de la participació de l’alumnat de a l’ institut.
-
Major seguretat pels membres de la comunitat.
-
Millora de la satisfacció de l’alumnat i les
famílies amb la implicació i interès del centre per les persones
-
Integració dels alumnes nouvinguts.
3.
El procés
-
A l’ inici del curs cal informar a la comunitat
educativa de l’existència d’aquest projecte. Primer a l’Equip Directiu del
centre per coordinar i impulsar les actuacions a dur a terme. Cal presentar el
projecte a la CAD ,
a la Comissió Pedagògica ,
al Claustre i al Consell Escolar.
-
El projecte s’inicia a principi de curs. Les
responsables del projecte alumnes ajudants són l’ Àngela Bosch i la Manoli Rodríguez.
-
La selecció dels alumnes ajudants es realitzarà un
sol cop a principi de curs, un cop recollides la voluntat dels alumnes a
participar en el projecte. Aquesta selecció es realitzarà a través d’unes
activitats que es duran a terme a les tutories. Els alumnes ajudants podran
estar dins del projecte dos cursos escolars.
-
S’ intentarà que per cada grup tutoria hi hagi dos
o tres alumnes ajudants. Aquest curs les activitats de tutoria les realitzaran
els alumnes de 2n d’ESO a primer i els alumnes de 4t de la ESO a la resta de cursos . es activitats realitzades les trobareu a
l’annex d’aquest projecte.
-
Es realitzaran reunions mensuals amb els alumnes ajudants.
La primera i la sessió de cloenda es farà de manera conjunta amb tots els
nivells. La resta de reunions es faran dins la mateixa setmana i per nivells
coordinada per la professora responsable del departament i referent davant dels
alumnes d’aquest projecte. En aquestes reunions, es realitzaran activitats de
formació, de difusió del projecte i supervisió. Cada reunió tindrà dinàmiques
diferents segons el propi procés. A través de la supervisió es trauran a la
llum els casos sobre els quals treballar o amb potencial de convertir-se en
conflictes greus. A més a més, aquestes reunions també permetran clarificar els
límits de la intervenció dels alumnes ajudants, ja que alguns dels casos hauran
de ser derivats.
-
Els alumnes signaran a l’inici del curs un
contracte pedagògic i al finalitzar el curs es concedirà un diploma que
acreditarà la seva implicació i permanència al llarg del curs.
-
Finalment, se’n farà l’avaluació.
4.
Els implicats
a. L’ Equip
Directiu del centre.
b. Els tutors i
tutores.
c. Professores
del departament d’orientació, responsables de cada nivell.
g. Els alumnes ajudants.
5.
Les tasques i els compromisos dels alumnes ajudants:
-
Ajudar als seus companys quan algú es posa amb
ells o necessiten que els escoltin. No se’ls aconsella, sinó que se’ls escolta.
-
Lidera activitats de grup al pati o a la classe.
-
Pot ajudar a un company quan tingui alguna
dificultat amb un professor/a, mediant o sent intermediari.
-
Pot ajudar a altres companys en l’organització de
grups de suport en tasques acadèmiques, o com alumne ajudant en alguna matèria
que se li dóna bé.
-
Ajuda a alumnes que estan tristos o decaiguts per
algun problema personal i que necessiten que algú els escolti.
-
Acull als alumnes que acaben d’arribar i actuarà
com alumne ajudant.
-
Facilita una millora de la convivència al grup.
6.
Funcions de les coordinadores:
-
Conduir el procés de comunicació.
-
Ajudar a identificar els conflictes.
-
Donar pautes d’intervenció, si fos necessari.
-
Orientar reflexions.
-
Donar suport i valorar les intervencions dels
alumnes
7.
Reunions de formació i seguiment:
Què es fa?
Es comenten els
casos, quan sigui necessari, es busquen els suports o es deriva el cas.
Objectius:
Conèixer i crear
el grup.
Analitzar alguns
problemes de convivència.
Capacitar als
alumnes en habilitats d’escolta.
Capacitar-los en
la realització de mediacions no formals.
Conèixer els
diferents recursos que té el centre per resoldre conflictes.
8.
El temps i l’espai:
-
Es realitzaran reunions mensuals en horari de pati
i tutoria. (annex)
-
Les tasques dels alumnes ajudants es realitzaran
dins del centre escolar.
9. Relació de
documents del projecte d’Alumnes Ajudants:
- Activitat
de tutoria per a presentar el projecte a primer d’ESO
- Activitat
de grup per a la creació de la borsa de voluntaris a primer
- Activitat
de tutoria per a presentar el projecte a segon,tercer i 4t d’ESO
- Calendari
de reunions amb els alumnes
- Relació
d’alumnes ajudants per nivell
- Model
d’acta de cada reunió
- Activitats
de formació
- Targeta
- Qüestionari
d’ habilitats socials
- Model
contracte pedagògic: Alumne/a ajudant.
- Model
convocatoria cloenda
- Model
de diploma que acredita la seva participació al programa
- Carta
dirigida a les famílias informant del projecte alumnes acompanyants.
10.
Avaluació del projecte
S’avaluarà els següents aspectes:
-
Clima escolar del centre i de l’aula.
-
Valoració del projecte alumnes ajudants per
alumnes i professors.
Els instruments que s’utilitzaran són els
següents:
-
Qüestionaris de Clima d’Aula i de centre, per
alumnes.
-
Grups de discussió amb els alumnes i professors
participants al projecte.
(
Avaluació reacollida en la memòria del Departament d’Orientació)